Naar het Boerenbondsmuseum !

(Kort verslag door Ad Rijkers, foto’s Piet Hendriks)

De activiteitencommissie binnen het bestuur had haar beste beentje voor gezet en een uitstapje georganiseerd naar het Boerenbondsmuseum in Gemert. We gingen met eigen vervoer en diegenen die liever niet zelf rijden konden met andere “carpoolen”.

We verzamelden om tien uur bij “de Stek” en vandaar ging het, in colonne, met vijf auto’s naar Gemert.
Vanwege wegwerkzaamheden in Gemert moesten we wel een rondje door “de stad”. Maar alles ging goed zodat we rond half elf aan de vlaai en de koffie zaten.
Daarna vertelde Toon van Asseldonk, onze gids/rondleider, ons een en ander over de geschiedenis van het museum. Toon vertelde dat het museum helemaal gerund wordt door vrijwilligers. Zo ongeveer tweehonderd uit de wijde omgeving. (Klik hier voor een uitgebreide documentie van, en over het museum)

Na zijn inleidend praatje bezocht Toon met ons o.a. de langgevelboerderij, het bakhuis, de weverij en de kortgevelboerderij. Hierbij gaf hij deskundige en interesante informatie.
Hier was de tijd wat krap bemeten want om halfeen werden we weer bij de “koffietafel” verwacht. Dit was iets uitgelopen tot ongeveer kwart voor een. Maar toen stond er een voortreffelijke koffietafel op ons te wachten. Vooral de zult en de kaantjes vielen bij mij in de smaak. Om maar niet de lekkere worst te vergeten.

Na de koffietafel klommen we in de huifkar, getrokken door een “belse knol”, voor een rustig ritje door de landelijke omgeving van het museum. Hierbij kon ik me wel een voorstelling maken van hoe het  er zo’n honderd jaar geleden uitgezien moet hebben.

Bij terugkomst was er, ter afsluiting, nog een gratis consumptie.

Hierna kon ieder nog tot vijf uur op eigen houtje “rondstruinen” in en op het museumterrein.
Sommige maakten hier gebruik van, anderen gingen liever op huis aan.

Rest mij het bestuur (de commissie) te danken voor een verrassend mooi uitstapje.

(klik op de foto hieronder voor een vergroting)